Think global, act local

    Think global, act local

    1024 538 Jyrki Koukkari

    Ilmastonmuutos on yritysten agendalla. Tämä käy ilmi Suomen Yrittäjien ilmastomuutoskyselystä, joka julkaistiin viime toukokuussa. Joka toisen vastaajan mukaan asiasta on yrityksessä keskusteltu jonkin verran tai paljon. Toisaalta noin kolmanneksessa yrityksistä keskustelua on käyty vain vähän tai ei lainkaan. Toimenpiteiden konkretialle vaikuttaisi olevan tarvetta.

    Yrittäjiltä kysyttiin, mikä on suurin este yrityksen ilmastotoimenpiteille ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle. Suurimmiksi esteiksi mainittiin ajan puute sekä toimenpiteiden hinta. Suurin yksittäinen kannustin ympäristöajatteluun oli mahdollisuus hyödyntää ilmastotyötä markkinoinnissa ja brändimielikuvan rakentamisessa.

    Yle julkaisi tulevaisuustutkija Markku Wileniuksen haastattelun elokuun alussa (Yle 4.8.2019). Tulevaisuuden tutkimuksen professori totesi muun muassa, että ”ostamme valtavasti krääsää, syömme aivan liikaa ja aiheutamme suunnattomia ympäristöongelmia”.  Wileniuksen mukaan moinen meno tulee tiensä päähän nopeammin kuin uskommekaan. Eikä se pää tule vetävän käteen vain Suomessa, vaan globaalisti.

    Esimerkiksi vaatemuotialalla jousto hukkakuminauhasta on loppumassa. Halpaa pikamuotia syydetään ulos niin valtavasti, että yhä isompi osa vaatteista jää myymättä. Esimerkiksi ruotsalaisen H&M-ketjun varastoon jäi vuodenvaihteessa myymättömiä tuotteita noin 3,7 miljardin euron edestä. Tanskalaismedian mukaan ympäristövastuullisuuttaan mainostava H&M polttaa tonneittain käyttämättömiä vaatteita. Brändimielikuva kyllä syntyy, mutta minkälainen?

    ”Bonuksena kaiken päälle Lean on järkevyydessään myös olennainen osa ympäristökysymysten ratkaisua”

    Ajan ja rahan puute – syy vai tekosyy? Siinäpä oiva kysymys ja motiivi pohtia perusteellisesti sekä liiketoiminnan kehittämistä, tuottavuuden parantamista, firman tekemisen kulttuuria – ja ympäristöasioita. Lean on johtamismalli, joka soveltuu mille tahansa toimialalle, yritykselle ja organisaatiolle. Yhteinen nimittäjä on halu parantaa virtaustehokkuutta – tehdä enemmän tulosta, hukata vähemmän aikaa sekä resursseja ja pitää asiakkaat tyytyväisinä. Bonuksena kaiken päälle Lean on järkevyydessään myös olennainen osa ympäristökysymysten ratkaisua. Leanin avulla työstettävät ympäristöasiat ovat hyvin konkreettisia: virheetöntä laatua, varastoista luopumista, kuljettamisen ja siirtelyn vähentämistä, pienempiä tilatarpeita, vähemmän koneiden käyttämää energiaa ja vähemmän käytettyjä raaka-aineita.

    Pidetään iso kuva mielessä, tehdään paikallisesti voitavamme ja huolehditaan kilpailukyvystämme tekemällä asioita järkevästi.

    Tutustu myös:

    Kiinnostuitko?

    Ota yhteyttä niin kerromme lisää!

    Jyrki Koukkari

    Jyrki Koukkari

    Toimitusjohtaja, Sunprofile Oy
    jyrki.koukkari@sunprofile.fi

    Jatkuva parantaminen on myös ilmastoteko »

    1024 538 Arto Pyykkö
    Arto Pyykkö,

    Joensuun Vesi huolehtii lähes 70 000 ihmisen vesihuollosta. Vuosittain Joensuun Veden asiakkaat käyttävät vettä noin neljä miljoonaa kuutiota. Tuoreessa asiakastyytyväisyyskyselyssä peräänkuulutettiin ympäristövastuullisuutta. Siinäkin lean-toimintatavalla asioita voidaan…

    LEAN-ajattelun mukaisen virtauksen kehittämisestä »

    1024 538 Jyrki Koukkari
    Jyrki Koukkari,

    Tuotevariaatioita, laatuvirheitä, pullonkauloja, kiiretilauksia, koneiden huoltotoimenpiteitä. Näistä tuotannon arki koostuu. Miten näiden asioiden olemassaolo pitäisi huomioida virtautusta kehitettäessä? 100 % virtausta ei varmaan kukaan pysty…