Oletko rakentanut kiireestä palomuurin ympärillesi?

    Oletko rakentanut kiireestä palomuurin ympärillesi?

    1024 538 Jyrki Koukkari

    Oletko koskaan pysähtynyt miettimään kiireesi todellista luonnetta, onko se tunnetila, perustuuko se tosiasioihin, vai onko se kenties yleisesti hyväksytty hokema jota käytät?

    Pysähdy juuri nyt puoleksi minuutiksi miettimään edellistä kysymystä ja jatka sen jälkeen lukemista.

    Analysointia ja toimenpiteitä

    Jos päädyit vastauksessasi vastaamaan, että kiire on tunnetila tai yleisesti hyväksytty hokema, pystyt itse ratkaisemaan asian helposti. Kun seuraavan kerran mielesi tekee vastata, että minulla on kiire, niin mieti hetki asian todellista luonnetta.

    Jos puolestasi vastasit, että kiire johtuu tosiasioista, niin sinä tapauksessa pysähdy juuri nyt uudelleen miettimään puoleksi minuutiksi mistä tämä voisi johtua. Annan muutaman vinkin; punainen lanka on hukassa, et tiedä asiakastarvetta, et luota organisaatioosi, asiat eivät solju jouhevasti organisaatiosi läpi, palveluja / tuotteita ei ole tuotteistettu, olet hinnoitellut tuotteesi tai palvelusi väärin ja tämän johdosta et voi palkata riittävästi henkilökuntaa, jne.

    Kiireen seurauksia

    Kiireinesi olet valitettavasti juuri nyt organisaatiosi pullonkaula ja vaarannat organisaatiosi tulevaisuuden! Olisi syytä harkita palomuurin rei’ittämistä, ts. johtamiseen ja kulttuuriin paneutumista. Ajankäytön hallinnalla tämä ei tokene, tarvitaan syvällisempiä toimenpiteitä. Ja myös työntekijäsi ja yhteistyökumppanisi kiittäisivät tästä.

    Viisaasti sanottu

    Olin kerran eräässä palaverissa, jossa suuresti arvostamani hyvin menestyvä liikemies totesi eräälle tuotteen myyjälle, kun hän kiirehti ostopäätöstä, että tule sitten uudelleen käymään asiaasi läpi, kun kiireesi hellittää. Ei meidän kiireessä kannata tehdä mitään. Kuinka monella meistä on mahdollisuus vastata jokaiseen kiireeseen samalla tavalla? Toivottavasti monella!

    Tuon jo yli kymmenen vuotta sitten kuulleeni lauseen olen pitänyt visusti mielessäni ja kuinka ollakaan, olen pitänyt tuota ohjenuorana, kun valitsen palvelun tai tavaran toimittajia, myös siviilielämässä. Vai tietääkö joku, onko kiire mukava olotila, tuleeko silloin tehtyä asiat laadukkaasti, onko tuote tai palvelu ylihinnoiteltu kiireen takia vai onko kysymyksessä peräti yleistyvä huijausyritys?

    Kiinnostuitko?

    Ota yhteyttä niin kerromme lisää!

    Jyrki Koukkari

    Jyrki Koukkari

    Toimitusjohtaja, Sunprofile Oy
    jyrki.koukkari@sunprofile.fi

      Lean konkretisoituu vasta tavoitetiloissa »

      1024 538 Tero Pippola
      Tero Pippola,

      Yritys Oy:n tuotevalikoimaan kuuluu neljä tuoteperhettä, jotka pitävät sisällään 20 erilaista mallia. Valmistusprosessi muodostuu osavalmistuksesta ja kokoonpanosta. Osavalmistuksessa yksitäiset osat kulkevat eripituisia reittejä pitkin. Joitakin…

      Lean ja vaatimus oppimisen nopeudesta »

      1024 538 Tero Pippola
      Tero Pippola,

      Meillä jokaisella on henkilökohtainen käsitys parhaista oppimistavoista. Yksi oppii näkemällä, toinen kuulemalla ja kolmas tekemällä. Leanin kohdalla voidaan tehdä yleistys – lean opitaan oikeasti vasta…