LEAN ja laatujärjestelmät

150 150 Jyrki Koukkari

LEAN ja laatujärjestelmät eivät ole toistensa kilpailijoita, vaan toisiaan täydentäviä.

Laatujärjestelmästandardeissa korostetaan jatkuvan parantamisen ja kehittämisen merkitystä. Perinteisesti laatujärjestelmiin on kuvattu parantamisen menetelmät, mm. poikkeamaraportit. Hyvä kun on olemassa systematiikka, mutta se ei vielä yksin auta itse toiminnan kehittämisessä.

LEAN antaa oikean sisällön ja menetelmät jatkuvalle kehittämiselle. Varsinkin siinä vaiheessa, kun siitä on muodostunut yritykselle LEAN strategia, aivan kuten vaikka tuotekehitysstrategia.

Milloin LEANista on sitten tullut yrityksen strategia? Mielestäni siinä vaiheessa, kun johto on asettanut LEANille mittarit ja tavoitteet, joita koko organisaatio seuraa ja tekee jatkuvasti toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Samalla tulee muuten hoidettua ympäristöasiatkin kuntoon, nimittäin kaikkea hukkaa poistamalla huolehditaan mitä suuremmissa määrin myös ympäristöstä.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä niin kerromme lisää!

Jyrki Koukkari

Jyrki Koukkari

Toimitusjohtaja, Sunprofile Oy
jyrki.koukkari@sunprofile.fi

    Lean konkretisoituu vasta tavoitetiloissa »

    1024 538 Tero Pippola
    Tero Pippola,

    Yritys Oy:n tuotevalikoimaan kuuluu neljä tuoteperhettä, jotka pitävät sisällään 20 erilaista mallia. Valmistusprosessi muodostuu osavalmistuksesta ja kokoonpanosta. Osavalmistuksessa yksitäiset osat kulkevat eripituisia reittejä pitkin. Joitakin…

    Lean ja vaatimus oppimisen nopeudesta »

    1024 538 Tero Pippola
    Tero Pippola,

    Meillä jokaisella on henkilökohtainen käsitys parhaista oppimistavoista. Yksi oppii näkemällä, toinen kuulemalla ja kolmas tekemällä. Leanin kohdalla voidaan tehdä yleistys – lean opitaan oikeasti vasta…