On hienoa todeta, että niin teollisuuden kuin palvelualojenkin organisaatiot ovat ottaneet LEANin omakseen!
Olemme pyörittäneet LEAN Tehdasta nyt 2 vuotta Joensuussa. Tänä aikana on käynyt yli 1000 henkilöä harjoittelemassa käytännössä LEAN toimintamalleja. Pääasiallinen hyöty Tehtaasta on muokata ajatuksia, johtamista, toimintatapoja sekä antaa uskon vahvistusta sille, että asiakashyötyjä voi ja kannattaa tietoisesti kehittää organisaatiossa. Tästä hyötyy tietenkin asiakkaat ja sitä kautta myös tuotteiden ja palvelujen toimittaja, eli jokaisen oma organisaatio.
Haasteena LEAN käytäntöjen jalkauttamisessa on monesti johtamiskysymykset organisaatiossa. Vaikka LEAN on yhteistyötä ja avointa vaikuttamista koko organisaatiossa, pitää sitä kuitenkin johtaa systemaattisesti ja jämäkästi. Johtamista ja LEANia ei voi erottaa toisistaan.
Kuten aikaisemmin olen jo kirjoittanut, asiakkaidemme innoittamana olemme rakentaneet uuden LEAN Tehtaan Jyväskylään. Nyt voimme tuottaa teille asiakkaamme arvoa myös Itä-Suomen ulkopuolella. Olemme käytettävissänne vastatessanne tuottavuushaasteisiin niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.