Lean-kummitäti asiakasnäkökulman ytimessä

Ei koira karvoistaan pääse, eikä Minna Kokka Leanistä. Työskennellessään Kustannusosakeyhtiö Otavan myyntijohtajana Kokkaa tituleerattiin Lean-kummitädiksi. Vuoden 2018 alussa hänet nimitettiin Suomalainen Kirjakauppa Oy:n toimitusjohtajaksi. Lean-johtamiselle on tarvetta kirjakaupassakin.

Asiakas ja asiakkaalle syntyvä lisäarvo – tätä Lean-ajattelun ydintä Minna Kokka painottaa. Mitä vähemmän hukkaa syntyy, sitä vähemmän asiakas maksaa turhasta. Hetkinen – eikö kirjailijan työ ole luovaa työtä, johon tuotantotehokkuuden vaade sopii kovin huonosti? Luovaa on, mutta kokonaisuudessaan prosessissa on paljon tehostamisen varaa, Kokka tietää.

- Vahvat kirjailijat ovat kustantamisen suola, ehdottomasti! Joidenkin kirjailijoiden kanssa työstäminen on vähän haasteellisempaa – se kuuluu kustannustoimintaan. Prosessissa on kuitenkin paljon sellaisia vaiheita, joissa vaihtelua voidaan pienentää ja laatua parantaa. Samalla helpottuu myös kirjailijan rooli; hän tietää homman sujuvan ammattimaisella otteella.

Kaikki tekemään samaa kirjaa!

Kirjan tekeminen – sisällön tuotanto ja jalostaminen – on perinteisesti ollut suhteellisen pitkä prosessi.  

- On edetty sisällön ehdoilla, asiakasnäkökulma on ollut aika kaukana. Kannattavaa liiketoimintaa ja hyvää laatua on kuitenkin mahdoton tehdä, jos prosessit ovat epäselviä, vaihtelut suuria ja valmista tulee sitten, kun sattuu tulemaan.

”Olipa toimiala mikä tahansa, hukka on hukkaa” 

Tiedonkulkukaan ei aina suju. Ihan tavatonta ei ole sekään, että prosessiin osallistuvat ihmiset tekevät tahoillaan ”vähän eri kirjaakin”.

- On käynyt niinkin, että aika lailla loppuvaiheessa huomataan, että toteutus ja kirjan sisältö eivät lopulta mätsääkään toisiinsa. Siinä korjatessa menee aika paljon aikaa sekä aikataulullisesti että resurssimielessä.

Odottelu on hukkaa, eikä itse kirja juurikaan odotellessa jalostu. Kokka muistuttaa, että kirjojen kustantaminen, painaminen ja myyminen on tuotantoprosessi siinä missä mikä tahansa muukin tuotanto. Olipa toimiala mikä tahansa, hukka on hukkaa.  

- Asioita on syytä kyseenalaistaa – olemmeko riittävän ketteriä, millainen on reagointinopeutemme, ovatko kaikki prosessin vaiheet välttämättömiä, voidaanko saavuttaa parempi lopputulos prosessin läpinäkyvyyttä parantamalla?

Ajattelun muutos

Kustannusalan perinteet ovat vahvoja ja vanhoja. Esimerkiksi Otavan kirjapainossa Keuruulla kirjoja on valmistettu jo 60 vuoden ajan. Lean-filosofian ulottaminen perinteisiä toimintamalleja noudattaneelle kirjankustannusalalle on myös Lean-kummitädiltä vaatinut sinnikkyyttä, tahtoa ja hyvän johtajuuden sisäistämistä.

- Ihmiset ovat fiksuja alansa ammattilaisia, ei heille kannattanut mitään jargonia ladella. Porukan sai innostumaan, kun asian esitti konkreettisesti ja havainnollisesti.

Kokka oli ollut vasta muutaman kuukauden Otavan kirjapainon toimitusjohtajana, kun hän päätti hankkia Lean-valmennusta koko henkilöstölle. Väkensä tuntevalla johtajalla oli selkeät kriteerit siitä, millaista lähestymistä asiaan tarvittiin. Ajattelu ja henkilökemiat toimivat, Otavan kovan luokan ammattilaiset ottivat Sunprofilen valmennukset omakseen.

- Viimeiseen Lean-valmennukseen lähteneessä ryhmässä oli mukana niitä, jotka suhtautuivat kriittisimmin asiaan. Lopulta juuri tämä ryhmä ylsi Sunprofilen polkuautotehtaassa huippusuoritukseen.

”Liinataan, liinataan!”

- Lähes päivittäin tulee eteen tilanteita, joissa joku hihkaisee, että ”juu – tämä liinataan”. Vastaavasti jos tulee joku kämmi, nopeasti kuuluu, että ”ja linja peruuttaa…”, Minna Kokka myhäilee. Leanista näyttää sisäistyneen työyhteisön toinen luonto.

Suomalaisella Kirjakaupalla on kuutisenkymmentä kirjakauppaa eri puolilla Suomea. Uusiakin avataan vielä kuluvan vuoden aikana sekä Tampereelle että Helsinkiin. Lean-kummitädin päässä raksuttaa jo ajatus siitä, miten toimintojen hukkaa pystyisi karsimaan myös myymäläketjusta.

- Yksittäiset ongelmat eivät välttämättä ole isoja. Mutta jos ongelmat kertaantuvat kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja, niin tilanne on jo toinen.



« Takaisin