Onko liini fiini ja vain isojen juttu?

Hyvä brändi on asiakkaalle annettu arvolupaus siitä, miksi yritys on olemassa ja mikä yrityksen toiminnan tarkoitus on. Menestyvä brändi syntyy yhdistämällä yrityksen toiminta tuotekehityksestä tuotantoon, markkinoinnista myyntiin ja asiakaspalveluun siten, että asiakas kokee saavansa rahoilleen vastinetta. 

Brändäys ei ole vain isojen yritysten etuoikeus – hyvä maine, vetoava mielikuva ja kiinnostava tarina kannattelevat pientäkin firmaa. Hyvyyden, vetoavuuden ja kiinnostavuuden puntaroi asiakas. Jos brändi osoittautuu päälle liimatuksi hötöksi – moni kakku päältä kaunis, vaan paketti hukkaa täysi - asiakas tekee useimmiten joutuisasti omat johtopäätöksensä ja suunnistaa kilpailijalle.

Brändi on asiakkaalle annettu arvolupaus ja sitä on myös Lean

Arvon tuottaminen asiakkaalle johtaa hyvään maineeseen, vetoavaan mielikuvaan ja pitää tarinan alati kiinnostavana. Hyvä ja aito brändi ja Lean-toimintatapa ovat kovastikin sukulaisia; Lean tähtää arvon tuottamiseen asiakkaalle, joka päättää brändin kohtalosta.

Aika ajoin kuulen väitteitä siitä, että Lean on pienille yrityksille jotakin ”aivan liian hienoa”. Siis ikään kuin pienten yritysten ei kannattaisi järkeillä tuottavuuden parantamista, hukan vähentämistä tai asiakastyytyväisyyttä jo heti starttivaiheessa. Kyllä kannattaa – ihan samalla tavalla kuin asiakkaalle annettua arvolupausta, brändiäkin.

Oli yrityksen tai organisaation toimiala mikä tahansa, Lean on vähintään yhtä tärkeä kuin brändi. Lean ei myöskään ole vain isojen organisaatioiden etuoikeus, kuten ei brändikään. Leanissa johtamista ja työn tekemistä työstetään käytännön tasolla. Asiat konkretisoituvat tekemällä ja oppimalla. Kun Leanin jatkuvan parantamisen periaatteista tulee osa kaikkien yhteistä arkea, myös brändi vahvistuu.

Olipa kyse brändin rakentamisesta tai Leanin hyödyntämisestä, katse kääntyy yrityksen johtoon. Lean on tapa johtaa ihmisiä niin, että tekemistä siivittää kaiken aikaa halu tehdä asioita paremmin. Käytännössä se tarkoittaa taitoa kuunnella, kysyä ja havainnoida kokonaisuutta asiakkaan näkökulmasta läpi koko organisaation.

Brändin rakentamisen ja kehittämisen tärkeyttä harva kiistää olipa kyse pienestä, keskisuuresta tai suuresta yrityksestä. Brändi on asiakkaalle annettu arvolupaus ja sitä on myös Lean. Toimialasta riippumatta asiakas arvostaa sitä, että yrityksesi toimii tehokkaasti, toimitusajat pitävät ja laatu on kohdillaan. 

Jyrki Koukkari
Jyrki Koukkari » Sunprofile Oy


 
   
  
 
Tutustu muihin blogikirjoituksiin