Rauha, sopu ja järjestys

Henkilökohtainen laatu ratkaisee viime kädessä systeemin toimivuuden tai toimimattomuuden. Teetkö sinä työsi hyvin?

Mitkään kirjalliset ohjeet ja säännöt laadusta eivät riitä, jos ihmisen ote lipsuu. Henkilökohtainen laatu ratkaisee viime kädessä systeemin toimivuuden tai toimimattomuuden. Teetkö sinä työsi hyvin?

Sana ”laatu” on tullut suomen kieleen venäjän sanasta ”lad” – suomennettuna merkityksiä ovat mm. rauha, sopu ja järjestys. Harmonisten rauhan, sovun ja järjestyksen rinnalla ”laatu” vaikuttaa miltei absoluuttiselta ja etäiseltä eikä äkkiseltään lainkaan henkilökohtaiselta ja inhimilliseltä.

Kokonaan uudenlaista särmää laatuun tarjoavat yhdyssanat, kuten laatujohtaminen, laatustrategia, laadunarviointi, laatutyö, laatukäsikirja. Jännittävä asiahan tuo laatu on, ei sitä muuten niin paljoa tarkkailtaisi, arvioitaisi ja valvottaisi – puhumattakaan siitä, kuinka kiivaasti sitä halutaan parantaa. Ja kun laatua on oikein kovasti parannettu, saattaa saada laatupalkinnon. Laatu kuulostaa isolta ja merkittävältä asialta – ylätason puheelta, paksulta nivaskalta dokumentteja.

Laadusta riittää määritelmiä antiikista nykyaikaan. Kaiken tietävä Wikipedia yksinkertaistaa: laatu tarkoittaa kaikkia niitä tuotteen tai palvelun ominaisuuksia, joilla on merkitystä asiakkaan tarpeen tyydyttämisessä. Leanin mukaisesti laadussa on kyse arvon tuottamisesta asiakkaalle.

Laatua voidaan ohjeistaa, dokumentoida, valvoa ja tarkkailla vaikka kuinka, mutta tärkein lenkki laadun tekemisessä on ihminen itse. Henkilökohtainen laatu ratkaisee viime kädessä systeemin toimivuuden tai toimimattomuuden. Mitkään kirjalliset ohjeet ja säännöt laadusta eivät riitä, jos ihmisen ote lipsuu.

Henkilökohtaisessa laadussa punnitaan se, tekeekö ihminen työnsä hyvin. Kyse on motivaatiosta, arvoista, viestinnästä ja viime kädessä johtamisesta. Organisaation toimivuus, tuottavuus ja laatu ratkeavat pitkälti sen mukaan, kuinka motivoituneita työntekijät ovat.

Ketään ei voi määrätä motivoitumaan, sen sijaan motivoivalla johtamisella ja hyvällä esimiestyöllä pääsee pitkälle. Kysymällä, kuuntelemalla, keskustelemalla, kannustamalla ihmisiä käyttämään omia hoksottimiaan, panostamalla ammattitaitoon ja mahdollisuuteen kehittää sitä. Laadun tekeminen edellyttää sitä, että ihminen on tehtäviensä tasalla. Henkilökohtaisen hyvän laadun tekijä arvostaa omaa työtään.

”Tärkein lenkki laadun tekemisessä on ihminen itse” 

Yhdysvaltalainen talouslehti Forbes on laatinut oivallisen listan asioista, joilla viimeinenkin motivoitumisen henkäys saadaan ihmisestä nitistettyä. Lista on rankka, mutta nurinpäin käännettynä varsin toimiva hyvän motivoinnin ohje: älä kysy, älä paljasta tulevaisuuden suunnitelmia, rankaise, sulkeudu, älä kehaise onnistumisista, ylikuormita…

Juuri nyt olen perin huolissani osaamisen kehittymisestä tilanteessa, jossa opettajilla ei ole enää roolia, mikäli väki pannaan työpaikoille oppimaan. Mestari-kisälli-ajattelulla ja hiljaisen tiedon siirtymisellä on arvonsa, mutta vaarana on, että tekemisestä tulee sisäänpäin lämpiävää. Uusin ja tuorein tieto jää puuttumaan, sen sijaan työtä tehdään rutinoituneesti ja vanhan kaavan mukaan – samoja virheitä toistaen. Vanhoilla tempuilla ei saa uusia tuloksia aikaiseksi.

Aina on vara parantaa. Henkilökohtaista rauhaa, sopua ja järjestystä työpaikallesi!

Jyrki Koukkari
Jyrki Koukkari » Sunprofile Oy
« Takaisin

Mitä mieltä olit?


Lähettäjä: 
  Sähköpostiosoite: 
Kuvavarmennus: 

(Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet kenttään.)