Oletko rakentanut kiireestä palomuurin ympärillesi?

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään kiireesi todellista luonnetta, onko se tunnetila, perustuuko se tosiasioihin, vai onko se kenties yleisesti hyväksytty hokema jota käytät?

Pysähdy juuri nyt puoleksi minuutiksi miettimään edellistä kysymystä ja jatka sen jälkeen lukemista.

Analysointia ja toimenpiteitä

Jos päädyit vastauksessasi vastaamaan, että kiire on tunnetila tai yleisesti hyväksytty hokema, pystyt itse ratkaisemaan asian helposti. Kun seuraavan kerran mielesi tekee vastata, että minulla on kiire, niin mieti hetki asian todellista luonnetta.

Jos puolestasi vastasit, että kiire johtuu tosiasioista, niin sinä tapauksessa pysähdy juuri nyt uudelleen miettimään puoleksi minuutiksi mistä tämä voisi johtua. Annan muutaman vinkin; punainen lanka on hukassa, et tiedä asiakastarvetta, et luota organisaatioosi, asiat eivät solju jouhevasti organisaatiosi läpi, palveluja / tuotteita ei ole tuotteistettu, olet hinnoitellut tuotteesi tai palvelusi väärin ja tämän johdosta et voi palkata riittävästi henkilökuntaa, jne.

Kiireen seurauksia

Kiireinesi olet valitettavasti juuri nyt organisaatiosi pullonkaula ja vaarannat organisaatiosi tulevaisuuden! Olisi syytä harkita palomuurin rei’ittämistä, ts. johtamiseen ja kulttuuriin paneutumista. Ajankäytön hallinnalla tämä ei tokene, tarvitaan syvällisempiä toimenpiteitä. Ja myös työntekijäsi ja yhteistyökumppanisi kiittäisivät tästä.

Viisaasti sanottu

Olin kerran eräässä palaverissa, jossa suuresti arvostamani hyvin menestyvä liikemies totesi eräälle tuotteen myyjälle, kun hän kiirehti ostopäätöstä, että tule sitten uudelleen käymään asiaasi läpi, kun kiireesi hellittää. Ei meidän kiireessä kannata tehdä mitään. Kuinka monella meistä on mahdollisuus vastata jokaiseen kiireeseen samalla tavalla? Toivottavasti monella!

Tuon jo yli kymmenen vuotta sitten kuulleeni lauseen olen pitänyt visusti mielessäni ja kuinka ollakaan, olen pitänyt tuota ohjenuorana, kun valitsen palvelun tai tavaran toimittajia, myös siviilielämässä. Vai tietääkö joku, onko kiire mukava olotila, tuleeko silloin tehtyä asiat laadukkaasti, onko tuote tai palvelu ylihinnoiteltu kiireen takia vai onko kysymyksessä peräti yleistyvä huijausyritys?

Jyrki Koukkari
Jyrki Koukkari » Sunprofile Oy
« Takaisin

Mitä mieltä olit?


Lähettäjä: 
  Sähköpostiosoite: 
Kuvavarmennus: 

(Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet kenttään.)