Älä anna tunteen haalistua

15 vuotta sitten toteutin Finnairille opintoihini liittyen asiakastyytyväisyystutkimuksen. Tutkin tuon ajan markkinointiviestinnän kärkinimen Timo Ropen opein, kuinka tyytyväisiä Joensuun lentoaseman liikematkustajat olivat asiakaskokemukseensa. Eilen Timo Rope vieraili toimistollamme ja kuulin, että tänä päivänä osuvampi ilmaisu samalle asialle onkin onnellisuuskysely. Onko asiakas onnellinen kanssamme?

Saman kysymyksen voimme esittää myös työntekijöille. Millainen on työntekijän henkilöstökokemus, onko työntekijä onnellinen? Vastikään Lexia Asianajotoimisto Oy etsi joukkoonsa henkilöstökokemusta kehittämään Chief Happiness Officeria. Kuinka ihanaa olisikaan olla se henkilö, joka vastaa päätyökseen siitä, että ihmiset ovat työssään onnellisia! Uusi ilmiö ko. tehtävä ei ole – on vain alettu kiinnittää enemmän huomiota siihen, kuinka paljon asiakkaalle tuottaa arvoa se, että työntekijät tuntevat olevansa onnellisia.

Vietin vastikään viikonlopun opiskelukaverini kanssa kaupunkiloman muodossa. Siitä, kun pänttäsimme yhdessä Ropen oppeja tenttiin, on kulunut kohta 20 vuotta. Vaikka haalaribileistä tuntuu olevan ikuisuus aikaa, oli jälleen selvää viikonloppumme jälkeen, että yhteiset muistot ovat niitä, jotka kantavat. Yhteenkuuluvuuden tunnetta ei unohda vuosienkaan päästä. Tunneside muotoutuu vain yhteisten kokemusten ja tarinan kautta.

Tunteisiin vetoaminen on tärkeä seikka myös organisaatiokulttuuria muotoiltaessa. Työurani parhaimpia työpaikkoja ovat olleet ne, joissa on syntynyt hyviä muistoja yhteisten arjen tapahtumien ja hyvän meiningin sekä toisten kunnioittamisen kautta. Parhaat työyhteisöt ja –kulttuurit ovat ”myyneet” itsensä työntekijälle tunteiden kautta – sitouttaneet kulttuuriinsa tarjoamalla yhteisiä kokemuksia ja tarinoita, joiden kautta yhteenkuuluvuuden ja onnellisuuden tunne vahvistuu. Ei siis ihmekään, että edistykselliset työpaikat ovat alkaneet resursoida työvoimaa nimenomaisesti työntekijöiden onnellisuuden ja tätä kautta asiakkaan kokeman arvon takaamiseksi.

Väitän, että samat lainalaisuudet pätevät kaikilla elämän osa-alueilla – tunteet eivät saa haalistua. Asiakas ostaa tuotteesi tunteella, Ropen mukaan järjellä ei ole lopulta mitään tekemistä kaupanteon onnistumisen kanssa, ihminen toimii aina lopulta emootioperusteisesti, ei rationaalisesti. Näen, että ihannetapauksessa työntekijä valitsee työpaikkansa työnantajamielikuvan perusteella ja hakeutuu töihin yrityskulttuuriin, jonka kokee vetoavansa juuri hänen tunteisiinsa. Jos tunteet jäävät haaleaksi, ei kovin syvää sitoutuneisuutta tai onnellisuuden tilaa pääse syntymään.

Maria Mustajärvi
Maria Mustajärvi Sunprofile Oy
« Takaisin

Mitä mieltä olit?


Lähettäjä: 
  Sähköpostiosoite: 
Kuvavarmennus: 

(Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet kenttään.)